Před založením vlastního e-shopu je potřeba zvážit jeho právní formu, zda chcete obchod provozovat jako společnost nebo živnostník. Musíte vzít v úvahu řadu kritérií, od předpokládaného obratu až po účast společníků nebo náklady na účetnictví. Velký význam v tomto rozhodování má také finanční zázemí, měli byste předem znát veškeré i předpokládané finanční náklady, aby nedošlo k nemilému překvapení.
Získat živnostenské oprávnění je velmi jednoduché, postačí občanský průkaz, tisícikoruna a trocha času na kterémkoli živnostenském úřadu. Naproti tomu je založení akciové společnosti nebo společnosti s ručením omezeným již složitější krok. Tlačí-li vás čas, je možné obrátit se na specializovanou firmu, která vše vyřídí za vás. Rychlejší variantou je zakoupení již existující firmy, tady je ovšem potřeba dát si velký pozor na její historii. To proto, že hrozí riziko zakoupení zadlužené firmy nebo firmy s jinými, dříve uzavřenými smluvními závazky.
Ještě před založením e-shopu je nutné rozmyslet si, jaký druh zboží v něm chcete prodávat. V lepším případě by to mělo být něco, v čem se orientujete nebo k čemu máte osobní vztah. Je potřeba vědět, co obnáší obsluha e-shopu v provozu, sladové hospodářství a logistické zabezpečení.
Důležité je sledovat trendy, to vám může v ideálním případě dát náskok před konkurencí, když objednáte ze zahraničí zboží, které zde ještě není k dispozici. Přitom musíte dbát na to, aby zboží splňovalo veškeré podmínky pro uvedení na trh v České republice.
Je nutné znát zákazníky a jejich potřeby, ale i konkurenci. Zákazníky musíte přesvědčit, že jste v něčem lepší, ať už je to cena, osobní přístup nebo některé nadstandardní služby.
Nebojte se zeptat někoho zkušenějšího, někoho kdo podobný projekt úspěšně spustil nebo vedl. Navedou vás na správnou cestu a mohou ve výsledku zabránit velkým ztrátám.